Finner frem som aldri før på sykehusets nettsted

En fersk brukerundersøkelse gjennomført på sykehusenes nettsteder viser at hele 85 prosent av brukerne får gjort det de skal når de besøker nettstedene. 

Publisert 16.09.2024
Grafisk brukergrensesnitt, tekst, applikasjon, chat eller tekstmelding

- Dette er eksepsjonelt gode tall! Gjennomføringsgraden har gått opp fra 79 prosent i 2021 til 85 prosent i 2024. Det betyr at brukerne våre langt på vei får svar på det de lurer på når de kommer til nettstedene, sier Fredrik Lorentzen, leder for produkt- og teknologiutvikling i Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten.

Årets undersøkelse ble gjennomført på sykehusenes nettsteder i uke 34 og 35, og inneholdt samme spørsmål og svar som undersøkelsen i 2021. Totalt kom det inn 11.855 svar mot rundt 7000 svar i forrige undersøkelse.

Flest søker informasjon om behandling

I undersøkelsen svarer 26 prosent av respondentene at de kom til sykehuset for å finne informasjon om behandling og undersøkelser. Blant disse respondentene var gjennomføringsgraden hele 89 prosent.

- I 2021 satte vi oss som mål å komme oss over 80 prosent i neste måling. Gjennom årene har vi i fellesskap jobbet med innhold, design og utvikling. Derfor er det svært gledelig å se at arbeidet her gitt resultater, og at vi har nådd målet med god margin.

Vil google når informasjon mangler

På spørsmål om hva som var hovedårsaken til at brukeren ikke fikk gjort det de skulle, svarte flertallet at informasjonen manglet. Undersøkelsen sier ikke noe mer detaljert om hvilken informasjon respondentene mener manglet.

- Det er vanskelig å si noe spesifikt om dette da undersøkelsen ikke sier noe mer detaljert om hvilken informasjon respondentene mangler, men et åpent spørsmål kan være om dette er informasjon som sykehusene ikke skal ha på nettsidene – som for eksempel kontaktinformasjon til enkeltpersoner.

På spørsmål om hva brukeren vil gjøre for å få svar på det de lurte på, men ikke fant på nettsidene, svarer flertallet at de vil «Google etter svar». En del svarer også at de vil «Ringe» eller «Prøve igjen senere».

- Dette gir en pekepinn om at det først og fremst er viktig ha relevant og oppdatert informasjon på nettsidene, og at vi bruker mulighetene kan for å søkeoptimalisere og øke synligheten av innholdet vårt. På den måten kan vi bidra til å redusere antall henvendelser i andre kanaler, og våre medarbeidere kan bruke tiden på kjerneoppgaver.

Hva er Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten (FNSP)?

FNSP er en felles teknisk plattform og publiseringsverktøy for foretak og virksomheter tilknyttet spesialisthelsetjenesten.

Det er mer enn 60 nettsteder på FNSP, herunder alle sykehusenes nettsteder, som helgelandssykehuset.no. Rundt 1500 aktive redaktører jobber med innhold på nettstedene, som samlet hadde mer enn 35 millioner sidevisninger første halvår i 2024.

FNSP er også et nasjonalt fellesskap som forvalter en felles nasjonal database med pasientinformasjon om behandling og undersøkelser i sykehuset, som gjenbrukes på sykehusenes nettsider og i andre tjenester.

Les mer på fnsp.no