Behandling

Avrusning på institusjon, Mo i Rana

Avrusning på institusjon bør vurderes når ett eller flere av følgende forhold er tilstede: Avhengighet av flere rusmidler, injeksjonsbruk, omfattende blandingsmisbruk av flere rusmidler, tidligere komplikasjoner ved avrusning og kompliserende tilstander (som graviditet).

Avrusning på institusjon innebærer medikamentelle, medisinske, miljøterapeutiske og sosiale tiltak for å hjelpe deg å komme igjennom avrusnings- og abstinensfasen ved rusmiddelavhengighet. Du får tilbud om opphold i et skjermet miljø med individuelle tiltak for akkurat din tilstand.



Henvisning og vurdering

Henvisningen bør inneholde en så grundig som mulig kartlegging av ditt rusmiddelbruk, slik at du og legen kan være godt forberedt på forløpet og planlegge behandlingen ut fra din forventede tilstand.

Helsedirektoratets retningslinjer for avrusing fra rusmidler og vanedannende legemidler


Tverrfaglig spesialisert behandling av rusmiddelproblemer (TSB) omfatter tilbud om døgnbehandling, dagbehandling og polikliniske tjenester.    

Hvem kan henvise?

Henvisning til tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) kan komme fra:
Sosialtjenesten / NAV
Barneverntjenesten
Fastlege / allmennpraktiserende lege
Privatpraktiserende legespesialist
Lege ved andre deler av spesialisthelsetjenesten
Lege i fengselshelsetjenesten
Annet helsepersonell som har rett til å henvise til spesialisthelsetjenesten    

Hva skal henvisningen inneholde?

Henvisningen skal danne grunnlaget for vurderingene som skal gjøres. Det er derfor viktig at den inneholder mest mulig komplett informasjon om pasienten og forhold rundt denne.    

Henvisningen skal inneholde følgende informasjon:

Personopplysninger  (navn, adresse, fødselsnummer, telefon)
Familieforhold / sosial status
Sysselsetting / trygdestatus
Utestående dommer / planlagt soning
Historikk rusproblematikk, inkludert tidligere behandling og beskrivelse av dagens situasjon
Historikk og vurdering av psykisk- og somatisk helse
Medisinering
Mål for iverksatt / planlagt habilitering / rehabilitering
Involverte instanser, inkludert beskrivelse av samarbeidsrelasjoner
Vurdering av rett til Individuell Plan
Samtykke til innhenting av relevante opplysninger
Relevante epikriser
Forslag til type tiltak
Vurdering av om det er behov for avrusing for å kunne gjennomføre behandling   



Før

Etter at du har mottatt brevet fra behandlingsstedet vil vi ta kontakt med deg for en forsamtale. I denne samtalen går vi gjennom henvisningen for å starte planleggingen av din behandling. Her kan du stille de spørsmålene du måtte ha behov for å få avklart.

Du kan også få omvisning på avdelingen hvis du ønsker det, samt informasjon om rutiner og generelt behandlingsopplegg.

Du bør lage deg en oversikt over hvilke rusmidler du har inntatt, og i hvilke mengder, slik at de medisinske og miljøterapeutiske tiltakene kan tilpasses ditt behov på best mulig vis. Har du tidligere erfaringer med avrusning, og vet hva som fungerer best for deg, er det også viktig å informere din behandler om dette.

Institusjonen som skal behandle deg vil ta kontakt med din fastlege/ henviser, men det er ønskelig at du informerer oss om eventuelle kroppslige eller psykiske plager du ønsker at vi skal vite om eller forsøke å hjelpe deg med.

Veldig mange gruer seg til avrusningen og sliter med egenmotivasjonen før innleggelsen. Dette er noe vi kan hjelpe deg med, så si fra om dette.

Hvis du glemmer å spørre om noe eller lurer på noe mer etter samtalen, kan du når som helst ta kontakt med oss.

Hvis du trenger hjelp til transport til behandlingsstedet, les mer her:

pasientreiser.no


Under

I brevet du fikk fra behandlingsstedet står det sted og tidspunkt for oppmøte til innleggelse. Nylig inntak av rusmidler er ingen hindring for å møte til avtalt tidspunkt, vi kan ivareta deg i den formen du er.

Du vil bli undersøkt av lege når du kommer til avdelingen, og den første tiden får du mulighet til å trekke deg unna de andre pasientene på egen enhet/ eget rom.

Målet vårt er å gjøre avrusningsperioden mest mulig skånsom for deg, med individuell tilrettelegging basert på dine spesifikke behov og din tilstand.

Fokus under denne behandlingen vil være på å lindre ubehag, abstinenssymptomer, angst og smerter, både med medikamentelle og miljøterapeutiske tiltak, samt ha fokus på å hjelpe deg å beholde motivasjonen til å fullføre behandlingen.

Hvor lang tid avrusningen tar, kommer an på hvilke rusmidler du har brukt og i hvilke mengder. 

g_ab81dc8e_4493_48c4_ae7d_2dc95ceb47d7



Etter

Eventuell oppfølging etter oppholdet vil enten avklares før du kommer eller i løpet av behandlingen.

Vi kommuniserer med fastlege og eventuelle andre du vil ha bruk for når det gjelder oppfølging etter oppholdet, for eksempel kommunal oppfølgingstjeneste, LAR, apotek, ruskonsulent, rusteam og lignende. Informasjon som videresendes gjøres kun med tillatelse fra deg.

Som en del av det nasjonale pasientsikkerhetsprogrammet vil du hvis det er aktuelt få informasjon om forebygging av overdosedødsfall, og tilbud om opplæring i kameratredning mens du er hos oss.

Du vil også få med deg en kriseplan med tiltak du kan iverksette selv ved fare for tilbakefall.



Kontakt

Helgelandssykehuset Mo i Rana Rusavdelingen, Mo i Rana

Kontakt Rusavdelingen, Mo i Rana
En bygning med mange vinduer

Helgelandssykehuset Mo i Rana

Sjøforsgata 36

8613 Mo i Rana

Transport

Pasientreiser, ring 05515  ​

Helseekspressen, se rutetabell på helsenorge.no

Bussruter, se Reis Nordland.

Foran hovedinngang må parkeringsavgift betales, til Europark. Du kan betale med mobiltelefon eller kort.

Du kan ellers parkere gratis på sykehusets område på anviste parkeringsplasser. Pasienter og besøkende som parkerer utenom anviste plasser kan få parkeringsbot.

Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, har du rett til å få dekket nødvendige utgifter til reise. Vi har også egen buss, Helseekspressen, som går fra Brønnøysund til Mo i Rana via Sandnessjøen og Mosjøen, tur/retur. Bussen er bemannet med helsepersonell og kjører hver ukedag.​

Ring ​​05515 for å bestille plass på bussen. 

Les mer om pasientreiser på Helgeland

Praktisk informasjon

​Besøkstider alle dager: 14.00 - 15.00 og 18.00 - 19.00. Gjelder sengeposter, ikke poliklinikker.

OBS: Medisinsk sengepost Mo i Rana har egne visittider. Disse er 13.00 - 14.00 og 18.00 - 19.00.

Gjestenettet heter HN-gjest, og krever ingen passord.

Kantina ligger i underetasjen på sykehuset.

Ordinære åpningstider:

  • Mandag - torsdag: 09.30-16.15
  • Fredag: 09.30-15.00 
  • Lørdag- søndag: 12.00-16.30

På hverdager serverer vi:

  • Lunsj: 11.00-14.00
  • Salatbuffet: 11.00-14.00
  • Middag (ikke fredag): 15.00-16.15    

Velkommen.

​Se Kontakt oss nederst på siden.

Vi har tre dobbeltrom til leie for tilreisende på pasienthotell i kort gåavstand fra sykehuset. Pris per natt er 500 kr. Det er mulighet for å lage seg enkel mat på alle rom. Ta kontakt med personale på sengeposten hvis du har behov for overnatting, eller ring sentralbordet på 75 12 51 00.

​Rullestoler er å finne ved hovedinngangen.

Det skal være trygt å komme til sykehusene våre, derfor har vi gode smittevernstiltak. 


Mobiltelefon kan benyttes på de fleste avdelinger i sykehuset med unntak av på røntgenavdelingen og andre avdelinger med mye sensitivt utstyr. Se merking.

Teleslynge er tilgjengelig ved behov.