Behandling

Nyre- og urinveisstein, perkutan knusing, Mosjøen

Før

Før operasjonen vil en sykepleier orientere deg om operasjonen. Vi tar urinprøve og EKG (hjerteprøve). Lege vil foreta journalopptak og undersøke av deg.

​Faste

Før operasjonen/undersøkelsen må du faste. Hvis du ikke møter fastende, kan det hende vi må avlyse/utsette timen.

De siste 6 timene før operasjon/undersøkelse skal du ikke spise mat eller drikke melk/melkeprodukter. De siste 2 timene skal du unngå tyggegummi, drops, snus og røyk. Frem til 2 timer før kan du drikke klare væsker: Vann, saft, juice uten fruktkjøtt, brus, te og kaffe uten melk. Du kan svelge medisiner med et lite glass vann inntil 1 time før, og pusse tenner og skylle munnen når som helst.

• Mat og melk/melkeprodukter: Stoppes 6 timer før
  • Klare væsker, tyggegummi, drops, røyk og snus: Stoppes 2 timer før

Hvis du likevel har spist eller drukket utenom de tidene som står her må personalet få vite det. Før enkelte inngrep skal du drikke en bestemt mengde næringsdrikk. Strengere regler kan være nødvendig for noen. Det får du i så fall beskjed om.

Hygiene

For å forebygge infeksjon er det viktig at du dusjer før operasjonen. Hos menn trekkes forhuden tilbake og navlen må vaskes. Vask hender og føtter godt. Du må ikke ta på ”make up” (sminke) eller ansiktskrem / bodylotion etter dusjen. Neglelakk må fjernes. Personalet barberer operasjonsområdet og ordner med rent tøy.

Medisiner

Ikke ta egne medisiner denne morgenen. Anestesilegen bestemmer hvilke medisiner du skal ha og du får disse av sykepleier. Noen pasienter får en sprøyte på magen 6 timer etter operasjonen for å unngå blodpropp og noen pasienter får også antibiotika før operasjonen. Bruker du inhalasjoner, eventuelt øyedråper/nesespray tar du disse med.

Under

Inngrepet gjøres i narkose.

Når du er godt bedøvet, legges først et tynt kateter gjennom urinrøret, via urinblæren opp til nyren. Deretter blir du snudd på magen og det legges et lite snitt i siden for ”kikkertinstrumentet”. Via denne tilgangen blir nyresteinen(e) knust og hentet ut. Operasjonstiden er vanligvis 2 timer.

Etter operasjonen legges et dren (slange) gjennom huden til nyrebekkenet i kanalen til kikkertinstrumentet, og eventuelt et innvendig plastrør (ureterstent) som sikrer at urinen renner fra nyren og ned til blæren. Eventuelt kan det legges et tynt kateter, som kommer ut ved siden av blærekateteret.

Etter

Etter operasjonen

Du blir liggende på oppvåkningsavdelingen til observasjonene av deg er stabile, da flyttes du tilbake til sengeposten. Du kan starte forsiktig med litt drikke, og du får mat når du er sulten.

Kateteret fjernes vanligvis dagen etter operasjonen, mens drenet gjennom huden til nyrebekkenet beholdes noen få dager. Før drenet fjernes testes passasjen gjennom urinlederen mellom nyrebekken og urinblære ved at drenet stenges i perioder. Når drenet er avstengt og senere når det blir fjernet, er det viktig at du er mest mulig oppe.

Etter at du har reist hjem

Sykemelding er avhengig av arbeidssituasjonen din. Vanligvis vil det være et behov noen få dager etter utskrivning. Du har mest sannsynlig en stent liggende i urinlederen etter operasjonen og urinen kan være litt blodig den første tiden. Dette er normalt, men vil avta etter hvert. Det er derfor viktig å drikke rikelig (1 - 2 liter pr. dag) slik at du har god gjennomskylling i urinveiene.

Fjerning av stent

Dersom du fikk innlagt stent under operasjonen, får du time til å fjerne denne ved Urologisk poliklinikk noen uker etter operasjonen. Dette gjøres i lokalbedøvelse. Noen ganger gjøres en røntgenkontroll på forhånd.

Reoperasjon

Ved stor nyrestein, og stein inne i sidegangene i nyret, forekommer reststeiner som du får tilbud om behandling for. Dette kan både gjøres med samme teknikk, eller med ytre steinknusing, ESWL (Extracorporeal shock wave lithotripsy)

Vær oppmerksom

Infeksjon i urinveiene kan oppstå med symptomer som feber, smerter og endring i vannlatingen. Da må du oppsøke fastlege for å ta urinprøve og eventuelt få behandling. Gjør legen oppmerksom på at du er nyoperert og det er normalt og ha blod i urinen etter dette.

Smerter

Det hender at små biter av nyrestein glir ned i urinlederen og setter seg fast, eller gir smerter, under passasjen nedover. Da kan eventuelt bli behov for ytterligere behandling.

Helgelandssykehuset Mosjøen Kirurgisk poliklinikk, Mosjøen

Kontakt Kirurgisk poliklinikk, Mosjøen
En bygning med parkeringsplass og snø på bakken

Helgelandssykehuset Mosjøen

Vefsnvn 25/27

8650 Mosjøen

Pasientreiser, ring 05515  ​

Helseekspressen, se rutetabell på helsenorge.no

Bussruter, se Reis Nordland.

​Ved sykehuset er det to parkeringsområder. Parkering ved begge er gratis.

Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, har du rett til å få dekket nødvendige utgifter til reise. Vi har også egen buss, Helseekspressen, som går fra Brønnøysund til Mo i Rana via Sandnessjøen og Mosjøen, tur/retur. Bussen er bemannet med helsepersonell og kjører hver ukedag.​

Ring ​​05515 for å bestille plass på bussen.

Les mer om pasientreiser på Helgeland

Praktisk informasjon

​Besøkstider alle dager: 14.00 - 15.00 og 19.00 - 20.00. Gjelder sengeposter, og ikke poliklinikker.

​Sykehuset har tilbud om internett på sengepostene.

​Kantina ligger i underetasjen og har åpent fra kl 09.30 – 14.00 hver dag unntatt lørdag og søndag.  Kantina har et godt utvalg av påsmurt mat , salatbar og en varmrett pr. dag. I tillegg selges kioskvarer.

​Sykehuset har portør for de som trenger assistanse for å komme seg til avdelingene. Rullestoler er å finne ved hovedinngangen.

​Se Kontakt oss nederst på siden.

Det skal være trygt å komme til sykehusene våre, derfor har vi gode smittevernstiltak.

Mobiltelefon kan benyttes på de fleste avdelinger i sykehuset med unntak av på røntgenavdelingen og andre avdelinger med mye sensitivt utstyr. Se merking.

Teleslynge er tilgjengelig ved behov.