Den første CT-scanneren er på plass i Brønnøysund

Det distriktmedisinske senteret i Brønnøysund har denne uka fått på plass sin første CT-skanner.

Publisert 13.10.2022

- Med den kan vi scanne de vanligste CT-undersøkelsene. For pasienter som er på utredning og kontroll, betyr det at de slipper å reise videre for å ta røntgen andre steder. Vi kan også ta inn en del akutte og subakutte tilfeller, forteller radiograf Maren Schanche-Ottesen.

CT-scanneren

Denne uka ble CT-scanneren tatt i bruk i Brønnøysund.

Det nye tilbudet betyr at DMS-et nå tilbyr konvensjonell røntgen, CT-scanning, samt ultralydundersøkelser når det er radiolog til stede. Etter jul vil tilbudet innen ultralyd bli enda bedre da det forventes mer tilstedeværelse av radiolog.

Røntgentilbudet i Brønnøysund startet opp 15. mars i år, og allerede passerer man snart 1.500 undersøkelser.

- I utgangspunktet setter vi opp planlagte undersøkelser på konvensjonell røntgen og CT på forskjellige dager, men vi kommer til å ta akutte hendelser begge steder alle dager, sier Schanche-Ottesen.

DMS-et tar ikke røntgenundersøkelser kveld, natt, helg og helligdager. Dersom det oppstår behov for røntgenundersøkelse utenfor ordinær arbeidstid, sendes pasientene videre til andre lokasjoner.

En seng tilknyttet røntgen

15. mars 2022 ble det mulig for pasienter ved DMS-et i Brønnøysund å ta røntgen.

To smilende damer

Fra venstre: Radiograf og helsesekretær May Britt Gjertsen og radiograf Maren Schanche-Ottesen.