Besøk fra Stortinget

Onsdag denne uka fikk Helgelandssykehuset besøk av Arbeiderpartiets toneangivende helsepolitikere på Stortinget. Besøket fant sted i Sandnessjøen der ble orientert om sakene PCI i Helse Nord, luftambulanse og Helgelandssykehuset 2025.

Tore Bratt, kommunikasjonssjef
Publisert 26.01.2017
Sist oppdatert 03.03.2017
Stortingspolitikere
Fra venstre: Invgild Kjerkol, Kari Schrøder Hansen, Tove Karoline Knutsen og Per Martin Knutsen, direktør i Helgelandssylehuset.

​De tre helsepolitikerne fra Arbeiderpartiet som besøkte Helgelandssykehuset var anført av Tove Karoline Knutsen, som er helsepolitisk talskvinne for stortingsgruppa til partiet. Hun kommer fra Torsken og er representant for Troms fylke. Med seg hadde hun Invgild Kjerkol som er fra Nord-Trøndelag og Kari Schrøder Hansen, helsepolitisk rådgiver for Arbeiderpartiet på Stortinget.

Helikopter og PCI

I møtet med Helgelandssykehuset fikk de inngående informasjon om hva som skjer i PCI-saka i Helse Nord, og hvor Helgelandssykehuset står i saka. Informasjonene her ble gitt av enhetsleder for de prehospitale tjenestene i Helgelandssykehuset, Bjørn Haug. Politikerne fikk også møte luftambulansen med helikopter der Arne Finseth, områdesjef for tjenesten, ga innblikk i hva som skjer når nye og mindre helikoptere settes inn i tjeneste på Helgeland fra og med sommeren 2018.

Helgelandssykehuset 2025

Direktør for Helgelandssykehuset Per Martin Knutsen ga de tre besøkende en status for arbeidet med sykehusstruktur og organisering av spesialisthelsetjenesten på Helgeland - Helgelandssykehuset 2025.

Se presentasjon >> (pdf)