Dialogmeldinger mellom helseforetak i Helse Nord og primærhelsetjenestene i kommunene
Helse Nord innførte dialogmeldinger mellom fastlege og spesialist for Helgelandssykehuset, Finnmarkssykehuset og UNN i 2020, Nordlandssykehuset i 2021.
Gro Wangensteen, Helse Nord
Publisert 28.11.2022
Fra desember 2022 utvides bruk av dialogmeldinger til å omfatte dialog mellom helseforetakene og hele primærhelsetjenesten for pasienter som er i poliklinisk forløp.
Hensikten med dialogmeldinger er at den skal kunne erstatte endel telefonkontakt mellom fastlegen/kommunale tjenester og helseforetaket. Fordelene er flere:
- Helsepersonell kan skrive og svare på meldinger når det passer innimellom andre oppgaver.
- Kommunikasjon mellom de ulike delene av helsetjenesten blir dokumentert slik at annet helsepersonell kan følge opp dersom det er aktuelt.
Se regler for bruk: