Torbjørn Aas blir prosjektdirektør

Helgelandssykehuset HF har ansatt Torbjørn Aas (50) som prosjektdirektør for Nye Helgelandssykehuset. Aas var inn til oktober i fjor administrerende direktør for Helse Nord-Trøndelag, og før det administrerende direktør i Finnmarkssykehuset.

Tore Bratt, kommunikasjonssjef
Publisert 17.07.2020
Sist oppdatert 21.09.2023
Torbjørn Aas

- Jeg er svært glad for at Torbjørn Aas har takket ja til å bli vår nye prosjektdirektør for Nye Helgelandssykehuset. Han har en helt unik bakgrunn og erfaring som jeg er overbevist om vil bety mye for prosjektet vårt på Helgeland – å skape landets beste lokalsykehus, sier Hulda Gunnlaugsdottir, administrerende direktør i Helgelandssykehuset HF.

Bred erfaring

Torbjørn Aas kommer fra Steinkjer, og  har befalsutdanning fra forsvaret (infanteriet). Han er politiutdannet fra Politihøgskolen i Oslo (1992-1995), og har i tillegg studier i offentlig administrasjon og ledelse ved Høgskolen i Nord-Trøndelag (1997-1998), som endte med masterutdanning (2002-2004) fra Copenhagen Business School. Han har videre studier i offentlig politikk fra NTNU (1991-1992), styrearbeid fra BI (2014), og beredskap og krisehåndtering ved Forsvarets Høgskole og Politihøgskolen (2012-2013) og har gjennomført topplederprogram både innenfor politiet og helseforetakene. Yrkeserfaringen i tillegg til de to topplederjobbene i helseforetak består blant annet av å ha vært politimester i Vest-Finnmark, politibetjent i Oslo politidistrikt, hovedverneombud i Oslo politidistrikt, økonomisjef i Oslo politidistrikt og arbeid ved Forsvarets overkommando. Han sitter også i styret i Redd Barna i Norge og Trøndelag Idrettskrets.

Kunne ikke si nei

- Utfordringen med å skape Nye Helgelandssykehuset sammen med Helgelandssykehuset og hele Helgeland kunne jeg ikke si nei til. Dette er en fantastisk mulighet for oss alle til å skape framtidens sykehustilbud på Helgeland, og det bil jeg veldig gjerne bidra til, sier Torbjørn Aas.

Torbjørn Aas begynner å stillingen som prosjektdirektør 1. september 2020 og vil ha kontor i sykehuset i Sandnessjøen.

- Men jeg regner med å bli mye på farten i den nye jobben. Det første jeg skal og må gjøre er å gjøre meg godt kjent med Helgeland og helgelendingene. Jeg gleder meg til både å se, treffe og høre på menneskene som bor der, for jeg skjønner at engasjementet er stort, sier Torbjørn Aas.