Åpnet håndskadepoliklinikk i Brønnøysund

Det nye tilbudet gjør at mange pasienter slipper en betydelig reisevei.

Tove Lill Falstad
Publisert 19.02.2024
En kvinne med briller
Ergoterapeut Marte Marie Mardal tar imot pasienter ved Distriktmedisinsk senter Sør-Helgeland.

I januar i år startet Helgelandssykehuset opp en håndskadepoliklinikk ved Distriktmedisinsk senter i Brønnøysund. Tilbudet drives av ergoterapeut Marte Sofie Mardal i tett samarbeid med ergoterapeuter og ortopeder ved Håndskadepoliklinikken i Mo i Rana.

Oppfølging etter håndskader krever spesialiserte ergoterapeuter for å sikre god kvalitet. Ortopeder og ergoterapeuter fra Helgelandssykehuset Mo i Rana er derfor svært fornøyd med at samarbeidet er kommet i gang.

Ergoterapeutenes jobb består av å informere og gi behandlingen til pasienter med store hevelser og plagsomme arr, lage og tilpasse forskjellige skinner/ortoser, gi tilpassede treningsprogram til ulike skader og gi tips på hvordan de kan delta i daglige aktiviteter med skaden. Det overordnede målet er å legge til rette for at pasienten skal få tilbake funksjoner i hånden for å kunne delta i daglige aktiviteter og gjenopprette tidligere ferdigheter.

Marte Mardal har kompetanse og erfaring fra håndpoliklinisk virksomhet i spesialisthelsetjenesten i Trøndelag fra tidligere.

Enkelte pasienter med større skader må fortsatt få sitt behandlingstilbud hos ortopeder og spesialergoterapeuter ved sykehuset i Mo i Rana, men for veldig mange pasienter på Sør-Helgeland betyr det nyoppstartede tilbudet i Brønnøysund at man unngår å bruke en dag på reise for å få tilpasset ortoser og oppfølging i håndtrening.