Vellykket nyansattdag

- Jeg syns det var kjempeartig at vi ble delt inn i grupper på kryss og tvers. Nå har vi navn og ansikter på kolleger fra forskjellige lokasjoner, sier Marie Svartvassmo.

Beate Nygård Johansson
Publisert 08.11.2023
Sist oppdatert 15.11.2023
To kvinner som poserer for et bilde

Foto: Helgelandssykehuset, Beate Nygård Johansson

Nye og glade kolleger på nyansattdag i Mo i Rana, Føbe Sortland og Marie Svartvassmo fra Habiliteringsavdelingen i Mosjøen.

Nyansatte fra hele Helgelandssykehuset møttes nylig til samling på Meyergården hotell i Mo i Rana. Samlingen som bærer navnet Helgelanding, har som mål å gi nye medarbeidere en god velkomst med nyttige innslag som kan bidra til trivsel på jobb i Helgelandssykehuset og på Helgeland. Initiativtaker er Remi Nilsskog som til daglig er HR-rådgiver.

Enkelte av medarbeiderne hadde jobbet i Helgelandssykehuset i ett års tid, andre hadde lagt bak seg noen måneder, uker eller dager, mens et par av deltakerne hadde fått jobb, men var ennå ikke begynt. Rundt halvparten av deltakerne var ikke bare nye i sykehuset, men også på Helgeland.

En gruppe mennesker som sitter ved bordene

Foto: Beate Nygård Johansson, Helgelandssykehuset

God stemning preget hele dagen da nyansatte i Helgelandssykehuset møttes til samling.

Gode arbeidsmiljø

Administrerende direktør Lena Nielsen ønsket alle sammen varmt velkommen. Hun fortalte om sitt møte med sykehuset da hun begynte i stillingen tidlig i 2023, og om sin onboarding. Onboarding handler om å hjelpe nyansatte til å bli godt integrert på sin nye arbeidsplass, både faglig og sosialt.

- Når man starter i en ny jobb trenger man å bli kjent med arbeidsmiljøet og det som blir arbeidshverdagen i min nye livssituasjon. På Helgeland finns det utrolig mange gode arbeidsmiljø og dyktige, dedikerte ledere som tenker at her er det godt å jobbe, sa hun.

Nielsen tok også opp et vanskelig tema som for tiden berører hele Nord-Norge, mer konkret funksjons- og oppgavedeling i Helse Nord.

- I tillegg til prosessen som skjer i Helse Nord, har vi også en omstilling internt hvor vi går fra tre til to akuttsykehus. Det vekker veldig mange følelser. Vi må ha fokus på lagspill og samspill, det er ingenting annet som funker. Jeg kan derfor forstå at noen blir usikre på å jobbe på Helgeland. Den eneste løsningen vi har, er å jobbe sammen og jobbe samlet. Og jeg er en leder for alle sammen, forsikret Nielsen.

Rebusløp og kaffesmaking

I løpet av dagen var det lagt opp til rebusløp gjennom Mo i Rana. Den første gruppeoppgaven besto av å bygge tårn av spagetti og marshmallows. Tårnet måtte stå stødig og være over 80 cm høyt før det var godkjent. I regi av rebusløpet sto Åsta Halse og Maylinn Storjord fra Heile Helgeland og Kunnskapsparken Helgeland. De var også til stede for å fortelle om muligheter og møteplasser på Helgeland.

Mange mennesker sitter rundt et bord med hver sin kaffekopp
Åsta Halse fra Heile Helgeland delte ut ulike typer kaffe da medarbeiderne besøkte Munin.

I løpet av rebusen skulle deltakerne innom fem ulike poster. På posten som var plassert inne på Campus Helgeland, måtte kollegene føle seg fram til riktig gjenstand inni en boks. Konkurransen fikk hjertepumpa til å slå litt raskere hos enkelte, spesielt da de kom borti en skrella appelsin.

Selv om ikke alle drikker kaffe til vanlig, var alle med på kaffesmaking på Munin kaffebar. Der skulle de sette riktig navn på kaffe fra Munin, Forvik kaffebrenneri og Friele.

- Den smakte litt bær, sa Sofie Bjørkmo Gundersen som beskrev seg som en nybegynner på kaffe.

- Det lukter ikke kaffe en gang, det er en helt annen aroma, fulgte Johann Schuster opp med.

Nye opplevelser

To av medarbeiderne som satte stor pris på samlingen var Føbe Sortland og Marie Svartvassmo fra Habiliteringsavdelingen i Mosjøen. Sortland startet i jobben i juli i fjor. Først som vikar, og deretter fast fra august i år. Hun oppsummerte samlingen slik:

- Det har vært en artig dag, og det var skikkelig godt med en luftetur under rebusløpet. Havmannen var en av postene. Han har jeg hørt om og sett bilde av, men aldri sett med egne øyne, så det var spesielt fint. Jeg har aldri vært på Vitensenteret heller, så det syntes jeg var artig, sier Sortland.

Kollega Svartvassmo som har vært ansatt i én måned, følger opp med:

- Jeg syns det var kjempeartig at vi ble delt inn i grupper på kryss og tvers. Nå har vi navn og ansikter på kolleger fra forskjellige lokasjoner. Det tenker jeg på som en del av det Lena Nielsen sa, om å se på oss som én. Det var også artig at gruppa mi hadde folk fra de ulike byene. Man blir godt kjent når man skal ut og gjøre øvelser i lag, sier hun og ler.

Velferdstilbud og karrieremuligheter

Til stede var også Marthe Neshagen fra velferdsstyret Hugnadsgjengen. Hun orienterte om velferdstilbud for ansatte. Anestesisykepleier Susanne Herseth som var dagens siste innleder, fortalte om muligheter for karriere- og kompetanseheving i Helgelandssykehuset.