Helgelandssykehuset sterkt representert under Karrieredagen

Denne uka har sykehusansatte i alle byene på Helgeland vært i sving for å fortelle ungdom om det å jobbe i sykehuset. Det var et sånt møte som gjorde at Camilla Martiniussen bestemte seg for å skifte retning.

Beate Nygård Johansson, kommunikasjonsrådgiver, og Snorre Nicolaisen, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 20.01.2023
Smilende dame i hvit uniform
- Du kan komme langt innen helse med å være lærling, sier helsefaglærling Camilla Martiniussen.
​I alle byene på Helgeland har Karrieredagen i disse dager blitt arrangert. Dagen er et møtested mellom ungdom og sysselsettere i regionen for å inspirere til videre karrierevalg. Helgelandssykehuset har deltatt på alle stedene med rikholdige stander med svært mange representerte yrkesgrupper.

En av dem som var med for å lokke ungdom til en retning innen helse, var helsefaglærling i HSYK, Camilla Martiniussen. Det var slett ingen selvfølge at hun endte akkurat der.

- I 10. trinn var jeg på Karrieredagen og hadde tenkt å søke meg videre innen bygg. Det var helt til jeg fikk se alle de fine mulighetene som finnes innen sykehus og helse.'

Det tilfeldige møtet​ fikk Martiniussen til å skifte retning.

Kan komme langt so​​m lærling

- Jeg tenkte jeg var mer fysisk av meg, det var en av grunnene til at jeg vurderte bygg, men ambulansefaget fenget meg og snart fant jeg ut at helse var veien å gå. I tillegg hadde jeg utrolig flinke lærere på videregående, roser hun.

Martiniussen tok førsteåret helse- og oppvekstfag i Mo i Rana og VG2 på ambulansefag i Sandnessjøen. I dag er hun førsteårslærling ved medisinsk avdeling i Mo i Rana.

- Jeg søkte først om å bli ambulanselærling, men det gikk ikke, derfor ble det helsefag. Men jeg stortrives og dagene går fort. For min del var jeg veldig skolelei, så hverdagen er mye bedre med å gå i arbeid. Du trenger heller ikke ta påbygging sånn som mange gjør, du kan komme langt innen helse med å være lærling. Jeg innser bare mer og mer hvor rett det er at jeg er i helsesektoren.

Mange mennesker står oppstilt mot kamera

Ansatte i alle fire byene stilte opp under Karrieredagen. Bildet viser de som stilte opp på standen i Sandnessjøen.

Framtidsplan​​er

I Mosjøen var Thea Storvik og Aurora Linn Nilsen to av de mange som var innom Helgelandssykehusets stand. Aurora har et ønske om å bli ambulansesjåfør.

- Jeg synes det virker som en spennende jobb, og har lyst til å forfølge den utdanningsveien, forteller hun.

Thea på sin side er fast bestemt på å bli sykepleier, og ser på muligheten til å arbeide med og for mennesker.

- Det er et veldig interessant yrke som på mange måter appellerer til meg, sier hun.

Begge går første året på Helse- og oppvekstfag ved Mosjøen VGS.

Se flere av våre bilder fra Karrieredagen på Helgelandssykehusets instagramkonto.

In​teressert i jobb i Helgelandssykehuset? Se de ledige stillingene her.​

To unge damer sitter på hver sin stol i en ambulanse

Thea Storvik (t.v) og Aurora Linn Nilsen var innom Helgelandssykehusets stand på Karrieredagen i Mosjøen.