Jobb- og utdanningsmessen 2024

Stor interesse for helse på Karrieredagen

I løpet av den siste uka har mange av våre ansatte møtt elever og studenter fra hele Helgeland.

Beate Nygård Johansson og Snorre Nicolaisen
Publisert 26.01.2024
Sist oppdatert 28.02.2024
En person som står foran en gruppe mennesker

Foto: Snorre Nicolaisen

Mathilde Finseth har allerede bestemt seg for yrkesretning - hun skal bli ambulansearbeider.

Mange tusen ungdommer fra ungdomskoler og videregående, studenter, elever fra Voksenopplæringen samt arbeidssøkende, har besøkt jobb- og utdanningsmessen Karrieredagen som har blitt arrangert i Sandnessjøen, Mosjøen, Mo i Rana og Brønnøysund denne uka. For mange har besøket bekreftet ønsket om et yrkesliv innenfor helse, mens andre fikk en vekker om mulighetene som finnes.

En gruppe mennesker i et rom
Karrieremessa i Brønnøysund tiltrakk seg mange elever som vurderer et yrkesliv innenfor helse.

Mathilde Finseth fra Mosjøen går første året på videregående. Hun er en av dem som allerede har bestemt seg for yrkesretning.

- Jeg skal bli ambulansearbeider. Det er målet mitt og det har det vært en stund, sier hun.

Hun tok seg lang tid på Helgelandssykehusets stand i Mosjøen.

Et par kvinner smiler

Foto: Monica Strand

Sandnessjøen var første byen hvor Karrieredagen ble arrangert. Deretter fulgte Mosjøen, Mo i Rana og Brønnøysund.

Røntgenbilder

I Mo i Rana hadde radiografene Magne Schytte og Frank Aalberg tatt med seg anonymiserte røntgenbilder for å vise besøkende som stakk innom.

- De syns det er artig å se spesielle caser som synes godt på bildene, sier Schytte og viser frem et bilde av ei skulder som er ute av ledd.

De viste også frem videoklipp om hva som skjer dersom du har på deg metall når du skal i en MR-røntgen.

- Det er heftige maskiner vi jobber med, sier Schytte.

To menn sitter og smiler

Foto: Beate Nygård Johansson

Radiografene Magne Schytte og Frank Aalberg fra Mo i Rana har mange røntgenbilder de viser fram. Det er spesielt de litt heftige bildene som skaper interesse.

Stor interesse

Litt lengre bort foregår det konkurranse i hjerte- og lungeredning. Ett minutt med hjertekompresjon var oppgaven. Magnhild Flått Bakkerud og Marit Charlotte Pedersen erklærer uavgjort mens latteren sitter løst.

Sammen med Lisa Husnes Larsen og Amanda Reite har de to invitert beøkende med på quiz, måling av blodtrykk og puls, demonstrasjon av pasientheis og testing av fortykningsmiddel.

- Det har vært veldig mye interesse, og mange kommer innom, både gutter og jenter. Det å jobbe som sykepleier eller helsefagarbeider er ikke like tabu for gutter nå som før, det merker vi. Og så har det vært noen som trodde at man som helsefagarbeider eller sykepleier bare kunne jobbe på sykehjem, så det å finne ut at man kunne jobbe på akuttklinikken, i ambulansen eller andre steder, gjorde inntrykk, forteller Lisa Husnes Larsen.

Fire damer i hvite klær står oppstilt

Foto: Beate Nygård Johansson

Marit Charlotte Pedersen, Lisa Husnes Larsen, Magnhild Flått Bakkerud og Amanda Reite fra Mo i Rana.

Flere har vært innom standen og sagt at de skal bli sykepleiere, mens andre vurderer andre ting innenfor helse.

- Vi promoterer alt innenfor helse når de er her, vi har behov for alle, sier Magnhild Flått Bakkerud.

En gruppe mennesker som sitter ved et bord

Foto: Janne-Rita Toven

Renhold var godt representert i Sandnessjøen. Det var eneste byen hvor servicetjenestene var representert. Foto: Janne-Rita Toven
To damer smiler mens de står bak et bord

Foto: Beate Nygård Johansson

Bioingeniør Mathilde Pedersen og bioingeniørstudent Amalie Karlsen på stand i Mo i Rana.
En gruppe mennesker som ser på en datamaskin
På stand i Brønnøysund. DMS-leder Sturla Ditlefsen til høyre.
En mann som gjør hjerte- lungeredning

Foto: Snorre Nicolaisen

Julin Ahebwa og Silje Konradsen, intensivsykepleier fra Mosjøen.
En gruppe mennesker utfører hjerte- lungeredning på ei dukke
Hjerte- og lungeredning i Brønnøysund.
En gruppe mennesker i røde uniformer

Foto: Monica Strand

Kolleger fra Sandnessjøen på jobb for å promotere Helgelandssykehuset.
Dame i hvite klær beskriver noe for en ung mann

Foto: Beate Nygård Johansson

Kreftsykepleier Linda Mobakken demonstrerer hvordan man legger nål i en veneport, mens Magomed Alikhanov følger med. Fra Karrieredagen i Mo i Rana.
En person i rød drakt
Hololens ble godt presentert under Karrieredagen i Brønnøysund.
En gruppe mennesker i røde jakker

Karrieredagen i Sandnessjøen.
Dame i blå klær viser en ung kvinne medisinteknisk utstyr

Foto: Beate Nygård Johansson

Operasjonssykepleier Trine Nordmark veileder en ivrig elev i Mo i Rana.
En gruppe mennesker som poserer for et bilde

Foto: Monica Strand

Kolleger fra Sandnessjøen klar for messedag.
Et par kvinner iført medisinteknisk utstyr
Karrieredag i Brønnøysund.
To jenter som poserer for et bilde

Foto: Snorre Nicolaisen

Thea og Mailen Sandmo på Karrieredagen i Mosjøen.
To damer konkurrerer i hjerte- lungeredning på dukker

Foto: Beate Nygård Johansson

Rikke og Kristine fra Polarsirkelen videregående skole i tøff hjerte- og lungeredningsduell.