Kjører til Ukraina for å donere pensjonert ambulanse

- Ambulansen har vært med på å berge mange liv her på Helgeland. Vi håper at den skal berge mange liv i Ukraina også, sier Helgelandssykehusets Tommy Mathisen.

Beate Nygård Johansson, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 22.04.2023
To menn lener seg mot en ambulanse
Kollegene Kent Fordelsen (t.v.) og Tommy Mathisen leverer selv ambulansen til Ukraina. - Det er et stort behov for ambulanser der. Det sies at det går med 12 i døgnet, sier Tommy Mathisen.

Den en lang kortesje utrykningskjøretøy startet reisen fra Steinkjer til Ukraina fredag 21. april, var​ en av Helgelandssykehusets pensjonerte ambulanser med.

Kjøretøyet har de siste årene vært stasjonert i Tjong i Rødøy kommune, hvor den har blitt brukt til pasienttransport. Nå doneres den til krigsherjede Ukraina.

- Ambulansen har vært aktiv i mange år, men har blitt erstattet av en nyere utgave. Dette er en pensjonert bil som har vært med på å berge mange liv her på Helgeland, og vi håper at den skal berge mange liv der også. Det er et stort behov for ambulanser i Ukraina, det sies at det går med 12 i døgnet, forteller Tommy Mathisen, rådgiver i Prehospital klinikk.

​​Bilen blir kjørt av Mathisen og ambulansearbeider og kollega Kent Fordelsen.

Blir me​​d til veis ende

Helgelandssykehuset har tidligere sendt utstyr til Ukraina. Forskjellen denne gangen er at de ansatte leverer det selv.
-    I tillegg til bilen tar vi med oss mye utgått medisinsk utstyr som ellers ville blitt kastet, men som likevel er ubrukt og funksjonelt. Kompresser, bandasjer, sterile sakser, engangsfødesett og slik type utstyr. I tillegg har vi med oss fire bårer, sier Mathisen.

Kolonnen organiseres av Norsk ukrainsk brann- og ambulansestøtte (NUBAS).

Overnatting i Ukr​​aina

Turen fra Steinkjer går via Sverige, videre med ferge til Polen, fortsetter til Krakow, og avsluttes etter at de har kjørt noen mil inn i Ukraina, til en forstad av Lviv.
-    Endestasjonen er en brannstasjon. Der overtas utstyret av frivillige ukrainske brannfolk som får opplæring i det som trengs. Deretter blir det middag og overnatting på flatseng i brannstasjonen, forteller Mathisen.

- Hva tenker dere rundt egen sikkerhet?
-    Vi har tenkt mye på det, og det er alltid en risiko. Det er et land i krig, så det blir spesielt. Men i forhold til sikkerhet skal det være ganske trygt. Det er et godt stykke unna hvor det står på for fullt, svarer Fordelsen.

Motivasj​on

Sannsynligvis er kollegene framme i Ukraina mandag i neste uke. Neste dag hentes de med minibuss og kjøres tilbake til Krakow.

-    Hva er motivasjonen deres?
-    Vi har jo fått med oss hvor takknemlige de blir for utstyret de får, og det er ingen tvil om at de har stor bruk for det. Når vi spør hva de mangler, så er det liksom alt av medisinsk utstyr, svarer Mathisen.

NUBAS planlegger allerede ny tur til pinsen. Ifølge Mathisen er snakk om at de to kollegene skal være med da også, men da med biler som har gått i tjeneste andre steder.
-    Vi oppfordrer samtidig ansatte i Helgelandssykehuset om ikke å kaste medisinsk utstyr som er gått ut på dato, som kan tas med i neste kolonne.

Setter bilen i s​​tand gratis

Klinikksjef i Prehospital klinikk, Pål Madsen, setter pris på Helgelandssykehusets initiativ og viktige bidrag til den ukrainske befolkningen.
-    Vi er veldig glade for å kunne bidra til befolkningen i Ukraina med den pensjonerte ambulansen vår, kommenterer han.

Sulland Mo tok på seg omkostningene med å sette ambulansen i stand før avreise.​