En dame snakker i telefonen

Legevaktsentralen med i nasjonalt forskningsprosjekt: Utforsker nytten av videobruk i akuttmedisin

Legevaktsentralen ved Helgelandssykehuset Sandnessjøen er i disse dager med i et nasjonalt forskningsprosjekt som undersøker bruken av video i legevaktsamtaler.

Beate Nygård Johansson, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 30.06.2025

Prosjektet som ledes av Natalie Sandal ved Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin i samarbeid med Norsk Luftambulanse, har som mål å kartlegge nytteverdien av videokommunikasjon i akuttmedisinske vurderinger.

– Det er artig å få være med på dette prosjektet, og det setter oss litt på kartet, sier fagutvikler Ann-Iren Kristiansen. Legevaktsentralen i Sandnessjøen er den eneste fra Nord-Norge som deltar i prosjektet.

En dame snakker i telefonen

Et av målene er å undersøke om video kan være nyttig ved flere problemstillinger enn det det blir brukt til i dag.

- I tillegg ønsker vi å se på hva som skjedde med pasientene etter samtalen. Tok de kontakt med helsevesenet igjen? Fulgte de rådene som ble gitt? Og hva synes de om videobruk? Dette er ikke bare en mulighet til å bidra til vitenskapelig forskning, men også til å forme fremtidig praksis, sier Kristiansen.

Video som verktøy i akutte vurderinger

I praksis innebærer prosjektet at pasienter som ringer legevakten, kan bli tilbudt en videosamtale dersom det er medisinsk hensiktsmessig – for eksempel ved utslett, blødninger eller hevelser.

Dersom pasienten takker ja til det, får vedkommende tilsendt en SMS med en lenke. Når pasienten går inn på den, oppnås det telefonkontakt, og operatøren kan se pasienten via mobilkameraet. Videoen lagres ikke, og alt slettes umiddelbart etter samtalen er over.

Video: Colourbox.no

– Det gir oss mulighet til å gjøre bedre vurderinger. Vi kan se utslett, hevelser eller andre synlige symptomer og gi råd som kanskje gjør at pasienten slipper å møte opp fysisk, forklarer fagutvikleren.

Det er fem lokale operatører som deltar i prosjektet.

Eldre dame ser ned i en mobil
Forskning på pasientopplevelse og rådgivning

Prosjektet er delt inn i to faser. I første fase skal hver deltaker gjennomføre 15 vakter der video tilbys. Uavhengig av om pasienten takker ja eller nei, skal alt registreres. I fase to som går over fem vakter, skal video tilbys i alle samtaler der det er relevant. Etter samtalen får pasienten en SMS med spørsmål om hvordan de opplevde videobruken og rådgivningen.

Forskeren mottar ingen informasjon om hvem pasienten er, eller hvor den befinner seg.

– De ser kun på tall og opplevelser, sier Kristiansen.

Illustrasjon: Colourbox

En dame snakker i telefonen
Lang erfaring med video, men fortsatt uutnyttet potensial

 Legevaktsentralen ved Helgelandssykehuset Sandnessjøen har brukt video siden 2020, men forskningsprosjektet har bidratt til økt bevissthet rundt bruken.

– Vi har aldri brukt det på psykiatri eller rus før, men det kan være nyttig der også. Det handler om å tørre å prøve, sier Kristiansen.

Bildet: Operatør Wenche Kristiansen.

Visste du at...

3300

I løpet av en måned tar legevaktsentralen i Sandnessjøen imot rundt 3.300 samtaler

Fakta

Sentralen betjener 12 kommuner på Helgeland, og er organisert under Prehospital klinikk i Helgelandssykehuset.

Består av 15 faste operatører.

Forskningsprosjektet ledes av Nathalie Sandal. Du kan lese mer om forskningsprosjektet her.

I Norge har vi 94 legevaktsentraler med operatører, oftest sykepleiere, som betjener innbyggere tilhørende til sammen 168 legevakter. 

Prosjektet er et samarbeid mellom Nasjonalt Kompetansesenter for Legevaktmedisin (NORCE) og Stiftelsen Norsk Luftambulanse, og utgår fra Universitetet i Bergen. Nathalie Sandal er Ph.d. kandidat, Erik Zakariassen er hovedveileder og medveiledere er Ingrid Hjulstad Johansen og Magnus Hjortdahl.