Samling for nyansatte

- Et skikkelig bra program og fine aktiviteter for å bli kjent. Slik oppsummeres nyansattdagen av en av deltagerne.

Beate Nygård Johansson, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 05.06.2023
Smilende mann står foran ei forsamling
Primus motor for Helgelanding, Remi Andreas Nilsskog, fungerte som toastmaster og bindeledd mellom ulike presentasjoner og aktiviteter.

​​Nylig møttes nyansatte fra alle Helgelandssykehusets lokasjoner til treff på Scandic Syv Søstre i Sandnessjøen. Samlingen som bærer navnet Helgelanding ble gjennomført med i overkant av 20 deltagere til stede, og ble ledet av Remi Andreas Nilsskog fra HR-avdelingen.

Administrerende direktør Lena Nielsen sto for åpningen, og ifølge henne er det å være ny på en arbeidsplass kanskje den perioden som er viktigst.​

- Og så er jeg selv så ny at jeg også kunne vært deltager, la hun til.

smilende dame

Lena Nielsen, administrerende direktør, åpnet nyansattsamlingen.

Helt ny på Helgeland

I en uhøytidelig spørreundersøkelse blant deltagerne kom det fram at nesten én av fire var nye på Helgeland.

- Vi har et ønske om at dere skal bli gode sykehusværinger, men ikke bare det, det er viktig at dere også trives utenfor jobb og får mulighet til å bli helgelendinger på Helgeland. Onboarding, som vil si å legge til rette for at den nyansatte blir godt tatt imot og får god opplæring fra start, handler også om å bli kjent med andre og ha det gøy, sa Nilsskog.

Programmet besto av en miks av informasjon om velferdstilbud i sykehuset som for eksempel leie av sykehusets rorbu, karriere- og utviklingsmuligheter samt mangfoldet av aktiviteter på Helgeland. Her b​idro Heile Helgeland sterkt med input, og sørget for å arrangere rebusløp og konkurranse for de nyansatte.​

22 mennesker står samlet

22 deltakere fra alle de fire byene på Helgeland møttes til Helgelanding i Sandnessjøen.

God oversikt over andre nyansatte

T​ilflytter Julie Høstland fra Nordfjordeid satte stor pris på den uhøytidelige stemningen.

- Særlig etter Covid er det ekstra fint å kunne møtes fysisk og gjøre noe sammen. Det var litt deilig at ikke alt var faglig, men at vi kunne gjøre artige ting og le. Og så er det alltid bra med konkurranse, selv om det er litt sårt at mitt lag kom på andreplass, sier Høstland og ler. Til daglig jobber hun som psykolog på nevropsykisk avdeling i Mosjøen.

- Programmet hadde passe balanse mellom info og artige aktiviteter. Jeg oppdaga et par ting jeg ikke visste internt og om Helgeland, og så har jeg fått oversikt over andre som også er nye. Det kjennes veldig bra at jeg har flere jeg kan si hei til på butikken.​

To damer står foran ei forsamling

Åsta Halse og Maylinn Storjord fra Heile Helgeland og Kunnskapsparken Helgeland, bidro med informasjon om Helgeland samt rebusløp.

Ønsker flere samlinger

Kollega Tove Aufles som er ny saksbehandler på Pasientreiser i Mosjøen, likte spesielt godt å knytte bånd på tvers av geografiske enheter.

- Det ville vært veldig fint om Helgelandssykehuset tok tråden videre og lagde event med folk fra alle lokasjoner, men da ikke bare for nyansatte. Det at vi får møtes på tvers av avdelinger og lokasjoner knytter oss så fint sammen. Dagen i dag har vært veldig godt gjennomført og det var veldig lurt at vi fikk i oppgave å sette opp et telt sammen, det er en god test for å bli kjent, sier Aufles lattermildt.