Diagnose

Allergi hos barn og unge, Sandnessjøen

Det finnes mange typer allergi som innebærer at kroppens immunforsvar reagerer på naturlige og i utgangspunktet ufarlige stoffer. Når du kommer til vår avdeling vil du først få en grundig utredning omkring hvilken slags allergiske plager du har. Etter at dette er kartlagt kan vi starte behandlingen for å redusere, eller dersom mulig, fjerne plagene.

Alle henvisninger bør inneholde:
  • Aktuell sykehistorie
  • Relevante tidligere og nåværende sykdommer
  • Kliniske funn
  • Resultater av relevante tilleggsundersøkelser
  • Oppdatert medikamentoversikt

(Ved bruk av malen «den gode henvisning» som er integrert i de fleste elektroniske pasientjournalsystemene er overnevnte punkter dekket)

I henvisninger til psykiatrien er det i tillegg viktig med

• tidligere psykiatrisk sykehistorie og ev tidligere behandling
  • rusanamnese
  • funksjonsnivå sosialt/familiært
  • omsorg for barn
  • arbeidssituasjon ev sykemelding/annen trygdeytelse

Henvisningsskjema barn og unge

Husk

• Ved henvisning av barn eller av pasienter uten samtykkekompetanse - kontaktinformasjon til foresatte
  • Eventuelt tolkebehov

For mer informasjon og veiledning om henvisninger til spesialisthelsetjenesten se Nasjonal veileder for henvisninger til spesialisthelsetjenesten.

Utredning

I utredningen må du ta ulike tester for å finne ut hvilken type allergi du har og hvilken for behandling som da er best for deg.

Som regel skal alle ta prikktest og/eller blodprøver. Så er det noe som må ta en eller flere tester i tillegg. Ved noe anledninger er det nødvendig med en såkalt provokasjon for endelig avklaring.

Dersom det er nødvendig å undersøke nærmere om du har intoleranse eller reaksjon på en bestemt matvare eller medikament, vil du bli henvist til Nordlandssykehuset I Bodø, for slik undersøkelse.

Matvareprovokasjon

Medikamentprovokasjon av barn og unge

Behandling

Behandling av allergi avhenger av hva man er allergisk mot, og vanligvis skal man unngå å spise eller komme i kontakt med det man er allergisk mot. Mange får også medikamenter de skal ta fast eller i perioder for å unngå allergiplager. De som har fått alvorlig allergisk reaksjon tidligere (anafylaktisk reaksjon), får utskrevet adrenalin (Epipen) som de alltid skal ha med seg og bruke ved ny allergisk reaksjon.

Noen få skal ha allergivaksinasjon, og det er som regel med bruk av:
  • Sprøyte (for eksempel Alutard) mot pollen, midd, dyrehår, insekt. Dette skjer ved dagbehandling.
  • Tabletter (for eksempel Grazax) mot gress.

Oppfølging

Ved sammensatt matvareallergi vil det ofte være aktuelt med oppfølging over en periode hos spesialist, eventuelt hos ernæringsfysiolog.

Ved enklere allergier, som enkelte matvarer, inhalasjonsallergier (pelsdyr, pollen, midd osv.), kan som oftest et behandlingsopplegg settes i gang av spesialist og eventuelt med oppfølging hos fastlege.

Ved alvorlig allergi (matvarer, insektgift evt. medikament), bør det utarbeides skriftlig behandlingsplan for tiltak ved eksponering/symptom.

Ved allergivaksinasjon (se under punktet Behandlinger) vil det være regelmessig oppfølging over 3 år hos spesialist, eventuelt mellomkontroller hos fastlegen.

Generelt er prognosen for en del matvareallergier, spesielt allergi mot melk og egg, så god at det er fornuftig med regelmessig oppfølging hos lege til en ser at dette går over.  Slik kan barnet unngå å ha spesialdiett lengre enn nødvendig.

Kontakt

Helgelandssykehuset Sandnessjøen Medisinsk dagenhet og poliklinikk, Sandnessjøen

Kontakt Medisinsk dagenhet og poliklinikk, Sandnessjøen
En bygning med rødt tak