Formålet med en sjekkliste er å bidra til at henvisningene har riktig og tilstrekkelig informasjon, slik at tjenestene kan gjøre en rettighetsvurdering på bakgrunn av «Prioriteringsveileder – Habilitering av voksne i spesialisthelsetjenesten».
Det forventes at det er gjort en tverrfaglig vurdering i kommunen før henvisning og at informasjon om denne utredningen følger henvisningen.
Pasienten skal samtykke til henvisningen. Dersom pasienten ikke er samtykkekompetent på dette området, skal nærmeste pårørende informeres om henvisningen.
Sjekkliste
- Pasientens navn, fødselsnummer, adresse og telefonnummer
- Navn, adresse og telefonnummer til pårørende, primærkontakt og/eller verge
- Diagnose(r) på henvisningstidspunktet
- Aktuelle problemstillinger. Det må komme tydelig frem:
- hva som ønskes utredet
- hva henviser er bekymret for/mistenker
- hvilke tiltak som er satt i gang i kommunen
- ved behov for veiledning – på hvilken arena det er ønskelig
- Aktuelle funn og resultater fra medisinske undersøkelser
- Rapporter fra tidligere utredning
- Legemidler som er i bruk
- Fastlegens navn, telefonnummer og adresse
- Navn og kontaktinformasjon til medhenviser
- Navn og kontaktinformasjon til aktuelle samarbeidspartnere (kommunal koordinator, skole/arbeidsgiver, fysio-/ergoterapitjeneste, annen spesialisthelsetjeneste, NAV)
- Er det opprettet ansvarsgruppe?
- Er det utarbeidet individuell plan?
- Er det aktuelt med arbeid knyttet til helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9?
- Navn og kontaktinformasjon til overordnet faglig ansvarlig
- Er det behov for tolk og hvis ja, på hvilket språk / hvilken dialekt?
Formålet med en sjekkliste er å bidra til at henvisningene har riktig og tilstrekkelig informasjon, slik at tjenestene kan gjøre en rettighetsvurdering på bakgrunn av «Prioriteringsveileder – Habilitering av voksne i spesialisthelsetjenesten». Sjekklisten nevner forhold som er av særlig viktighet for effektivt å planlegge utredning og videre oppfølging.
Det forventes at det er gjort en tverrfaglig vurdering i kommunen før henvisning og at informasjon om denne utredningen følger henvisningen.
- Pasientens navn, fødselsnummer, adresse og telefonnummer
- Navn, adresse og telefonnummer til pårørende, primærkontakt og/eller verge
- Diagnose(r) på henvisningstidspunktet
- Pasienten (eventuelt pårørende/verge) sitt samtykke til henvisningen
- Aktuelle problemstillinger. Det må komme tydelig frem:
- hva som ønskes utredet
- hva henviser er bekymret for/mistenker
- hvilke tiltak som er satt i gang i kommunen
- ved behov for veiledning – på hvilke arena det er ønskelig
- Aktuelle funn og resultater fra medisinske undersøkelser
- Rapporter fra tidligere utredning
- Legemidler som er i bruk
- Fastlegens navn, telefonnummer og adresse
- Navn og kontaktinformasjon til medhenviser
- Navn og kontaktinformasjon til aktuelle samarbeidspartnere (kommunal koordinator, skole/arbeidsgiver, fysio-/ergoterapitjeneste, annen spesialisthelsetjeneste, Nav)
- Er det opprettet ansvarsgruppe?
- Er det utarbeidet individuell plan?
- Er det aktuelt med arbeid knyttet til helse- og omsorgstjenesteloven? (kapitel 9 om rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemning)
- Navn og kontaktinformasjon til overordnet faglig ansvarlig
- Er behov for tolk; hvilket språk/dialekt?