Undersøkelse

Ultralyd av hjertet hos barn og ungdom

Ultralydundersøkelse av hjertet er en del av utredningen ved de fleste hjertesykdommer og medfødte hjertefeil. Undersøkelsen gir detaljert informasjon om hjertets anatomi og funksjon.

Før

Undersøkelsen krever ingen forberedelser. Det er lurt at sped- og småbarn er mette og fornøyde før undersøkelsen for å kunne holde seg mest mulig i ro.

Under

Barnet ligger på en benk eller en i seng under undersøkelsen. Premature barn undersøkes mens de ligger i kuvøsen. Sped- og små barn kan ligge på fanget. Større barn ligger på undersøkelsesbenk, og kan se på film under undersøkelsen.
Vi fester elektroder på overkroppen. Undersøkelsen utføres ved at et lydhode holdes mot brystveggen. For å kunne lage bilder må det være god kontakt mellom huden og lydhodet. Derfor brukes det alltid en kontaktgelé på huden. Vi bruker kroppstemperert gelé til de minste.

Bilder registreres på en skjerm som står ved siden av pasienten, og de lagres digitalt. Undersøkelsen utføres vanligvis av en barne-hjertespesialist (barnekardiolog), eventuelt en ekkotekniker. Opptakene blir analysert og beskrevet av barnehjertelegen.

Gjør det vondt?

Undersøkelsen er smertefri. Man opplever kun ett lett trykk mot brystet fra lydhodet.

Hva skjer ved uro?

Dersom spedbarn er urolige, kan man gi litt sukkervann som virker beroligende. Om større barn ikke vil samarbeide ved undersøkelsen, må det en sjelden gang gis beroligende medisin for å få gjennomført undersøkelsen.

Hvor lenge varer undersøkelsen?

Undersøkelsen varer vanligvis 20 - 30 minutter, men det kan ta lengre tid dersom det er vanskelig diagnostikk eller om barnet er urolig.

Etter

Barnet påvirkes ikke av undersøkelsen og kan reise hjem eller flyttes tilbake til avdeling umiddelbart etter avsluttet undersøkelse. Innenfor de anbefalte retningslinjer er ultralyd en trygg og ufarlig undersøkelse uten biologiske effekter.

Når får jeg resultatet?

Det gis vanligvis muntlig resultat og forklaring umiddelbart etter undersøkelsen. Skriftlig svar sendes henvisende avdeling eller fastlege.

Helgelandssykehuset Sandnessjøen Barnepoliklinikken

Kontakt Barnepoliklinikken

Oppmøtested

Barnepoliklinikken ligger i tredje etasje, i hovedplanet på Helgelandssykehuset Sandnessjøen. Sykepleiers kontor ligger innenfor venterommet og det er bare å ta kontakt hvis det er noe man lurer på.

En bygning med rødt tak

Helgelandssykehuset Sandnessjøen