- Føler oss både hørt og sett

Hun snakker på vegne av pasienter fra Saltfjellet i nord til Bindal i sør. Anne-Lise Brygfjeld er brukernes representant når Helgelandssykehuset endres og omstilles.

Beate Nygård Johansson, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 27.11.2024
En dame som smiler til kameraet
- Utfordringen administrerende direktør ga oss, fikk oss til å tenke på hva som egentlig skal til for at tre sykehus skal fungere som ett. Og der har vi noen konkrete ønsker om framtiden, sier leder i Brukerutvalget, Anne-Lise Brygfjeld.

Denne høsten pågår det et stort endrings- og omstillingsarbeid i Helgelandssykehuset. En av dem som har fast plass i det ukentlige utvidede ledermøtet og som peker retning til administrerende direktør Lena E. Nielsen, er Anne-Lise Brygfjeld, leder i Helgelandssykehusets brukerutvalg.

Nå er høringsforslaget ute på høring, og Brygfjeld forteller hvordan høsten har vært.

- Vi er opptatt av at dersom vi skal bidra, må vi få være med fra starten, ellers kan det bli vanskelig å gi gode innspill, sier Anne-Lise Brygfjeld.

Føler seg hørt og sett

Heldigvis ble det akkurat som hun ønsket.

- Jeg er veldig fornøyd med involveringa, og jeg må berømme både administrerende direktør og Samhandlingsavdelingen. Vi opplever oss både hørt og sett. Administrasjonen har i tillegg deltatt på møter med Brukerutvalget og informert om prosessen fortløpende. Det er betryggende at det er sykehusets egne folk på tvers av lokasjoner som har jobbet med dette, for de vet hvor skoen trykker. Det ser vi på som veldig viktig, sier Brukerutvalgets mangeårige leder.

Stor takhøyde, men ingen dans på roser

Brygfjeld har etter hvert opparbeidet seg bred erfaring med endrings- og omstillingsprosesser.

- Jeg har vært med i to runder tidligere, både Helgelandssykehuset 2025 og Nye Helgelandssykehuset. Akkurat nå opplever jeg den nye prosessen som mer brukervennlig enn tidligere. Vi får anledning til å være med, vi får innsikt, og vi opplever at vi har innflytelse. Det er stor takhøyde i møtene, og mulighet for kontakt mellom møtene er også gitt.

Men selv om Brygfjeld roser prosessen, har det slett ikke vært noen dans på roser.

- Det har vært veldig krevende med hyppige møter og mye å sette seg inn i. Vi har nok måttet bruke litt ekstra tid på det, siden vi ikke er inne i organisasjonen. Det har krevd mye. For meg som leder deltar jeg også i mange flere utvalg, råd og styremøter, så til tider har det vært veldig travelt.

Lederen i Brukerutvalget har satt pris på at nestleder Tove Linder Aspen også har vært fast representant i utvidet ledergruppe denne høsten. Det har bidratt til å gjøre brukermedvirkninga mindre sårbar.

Les også hvilke tanker Ungdomsrådet har om prosessen.

Hva betyr ett sykehus for deg?

En av oppgavene hun og Brukerutvalget fikk av administrerende direktør, var å gi tilbakemelding om hva ett sykehus betyr for dem.

- Det fikk oss til å tenke på hva som egentlig skal til for at tre sykehus skal fungere som ett. For oss betyr det samarbeid på tvers av lokasjonene. Og så betyr det at drakamper om funksjoner ikke blir diskutert i offentligheten. Det er veldig ødeleggende for pasienter å lese. Og så ønsker vi et sykehus med større helhet i behandlinga, sånn at vi blir sett på som et helt menneske når vi blir tatt imot. Men også at behandlerne har kjennskap til oss uansett hvor vi har time, og at de er forberedt når vi kommer. Utfordringen Lena Nielsen ga oss fikk oss til å tenke på hva som egentlig skal til for at tre sykehus skal fungere som ett. Og der har vi noen konkrete ønsker om framtiden, sier Brygfjeld.

I løsningsforslaget som ble offentliggjort 4. november, er et helt avsnitt forbeholdt Brukerutvalget. Der står det blant annet at: «Brukerne har i stor grad formet de prioriteringene som ligger til grunn i Helgelandssykehusets nåværende og videre arbeid.»

Brukerutvalget i Helgelandssykehuset

Finn ut mer om medlemmer, kontaktinformasjon, referater, mandat, retningslinjer med mer.

Her har vi samlet alt om Brukerutvalget
Tannhjul

Endring og omstilling

Følg med i referater, hold deg oppdatert på tidlinja, les deg opp på ofte stilte spørsmål, få oversikt over vedtak, få med deg høringssvar, og mye mer. 

Alt om endring og omstilling
Hjertepuslespill som ligger i ei hånd